mandag 12. desember 2011

10 bilder

Dette er andre vurderingssituasjon innen Trykk og Foto. fotodelen.
Denne gangen var kategoriene
1. Vann
2. Romskapende virkemidler
3. Portrett
4. Photoshop
5. Selvvalgt tema

Her er de bildene jeg valgte:
Ideen bak dette bildet var å fange personligheten til Annette ikke ved hjelp av å stille fokus på henne, men ved å bruke et speil til å reflektere henne. Komposisjonen er midtstilt, med ansiktet til Annette i sentrum. Blikkfanget er egentlig paraplyen, men etterpå ser du på ansiktet hennes. Lyset er gjenvt siden vi er i fotostudio, noe som ikke gir noe særlig til kontrast. Kameraet som ble brukt er et Nikon D3100. Lukkertiden er 1/60, blenderåpning f/8,0 og ISO på 200. Fotoet er ikke redigert. Fotoet hører til kategorien PORTRETT. Jeg har lært å bruke fotostudio rett, samt det å bruke mer enn bare personen til å gjøre et bilde mer levende. 

Her prøvde jeg også å fange humøret i sammenhengen samt personlighetene til KM og A. Lyset er gjevnt pga bruken av indirekte blitz og paraplyblitz på bakgrunnen. Jentene er stilt til venstre i bildet, med ingenting på høyre side, noe som gir bildet en viss tyngde. Fotoet er uredigert siden det ikke var noe å redigere på. Kameraet som ble brukt er et Nikon D3100. Lukkertiden er 1/60, blenderåpning f/8,0 og ISO på 100. Jeg har lært at portretter ikke bare trenger å være ansiktet, men også personlighet og kroppspråk til indivitet jeg avbilder. Kategorien er PORTRETT.  
Ideen bak dette bildet var å ta et bilde. Tilfeldigvis kom det med vann og dybdefølelse. Oj sann. Lyset gjenspeiles i vannet og gjør bildet lysere enn det kunne ha vært. Komposisjonen er reltivt enkel, med vannet som hovedobjekt midt i bildet. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/13, blenderåpning f/5,6 og ISO på 100. Jeg har gjort fargene ørlite granne sterkere for å få bedre kontrast. Det at vannet går innover i bildet og at den ene enden er skarpere enn den andre danner rom, samtidig er det perspektivlinjer i bildet, noe som legger til mer dybde. Det er også lys-mørk kontrast. Bildet hører til kategoriene VANN og ROMSKAPENDE VIRKEMIDLER. Jeg har lært at noe som kan se kjedelig ut, kan bli spennende ved hjelp av de rette virkemidlene.
Dette er S. Hun er photoshoppet. Bildet ble litt forkortet når jeg lastet det opp, men klarte ikke å gjøre noe med det, så dere får se det sånn. Jeg tok dette bildet fordi jeg ville ha noen portrettbilder og så stilte hun opp for meg. Lyset er kunstig og kommer fra en varm lampe oppe til venstre i bildet. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/250, blenderåpning f/6,3 og ISO på 6400. Bildet er, som du ser, redigert veldig. Jeg har tullet med området rundt håret hennes, og fjernet en noen "småfeil", men det ser fortsatt naturlig ut, så det går bra. Det du legger merke til er det unnaturlige skinnet rundt håret. Bildet tilhører kategoriene PORTRETT og PHOTOSHOP. Her er det opprinnelige bildet.








Ideen bak var at jeg syntes at det var fint, også var det vann, noe som passet meg utmerket. Lyset er naturlig filtret gjennom et lag av skyer. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/13, blenderåpning f/5,6 og ISO på 200. Bildet er gjort ørlite granne lysere enn på originalfotoet. Fotoet hører til kategorien VANN. Jeg har lært at fosser er kule. Bildet hører ogsp til SELVALGT TEMA; NATUR.
Ideen var å fange det fine lyset som plutselig materialiserte seg i skogen etter en særdeles stor, svart sky hadde passert. Komposisjonen er balansert, med solen i det gylne snitt og horisontlinjen snedig plassert litt under midten. Jeg har forsteret fargene litt for å få fram lyset bedre. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/20, blenderåpning f/6,3 og ISO på 100. jeg har lært at lys kan dukke opp når du minst venter det. bildet hører til kategorien SELVALGT TEMA: NATUR.
Her ville jeg prøve meg på romskapende vikremidler, desverre så funket ikke kameraet helt, og det ble derfor mer blurrete enn jeg originalt hadde tenkt meg. Ellers ble det seende ut som jeg ville. Lyset er sollys filtrert gjennom et lag skyer og er derfor indirekte. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/13, blenderåpning f/5,6 og ISO på 100. bildet har skrålinjer, en klar og en blurret del, forgunn og bakgrunn, delvis lys-mørk kontast og perspektivlinjer. Alt dette er med på å skape dybde i bildet. Motivet er en parkbenk. Komposisjonen er enkel og følger leseretningen. Kategorien er ROMSKAPENDE VIKREMIDLER.
Her var ideen å ta bildet av fuglen som satt på svaberget før det var for sent. Bildet ble tatt i sommer uti båten på fisketur med et FujiFilm FinePix F60fd kompaktkamera, der lukkertiden var 1/320, blenderåpning f/7,1 og ISO på 100. Fotoet hører til kategorien VANN. Jeg har lært at gode bilder kan komme uventet.
Som du vet er et portrettbilde det å fange personligheten til en person eller et dyr. Her prøvde jeg å gjøre det samme med A og KM. Jeg tror det funket fint siden begge to har lekne og glade personligheter. bildet er tatt med et NIKON D3100 speilreflekskamera. Lukkertiden er 1/60, blenderåpning f/8,0 og ISO på 200. Bildet går under kategorien portrett og lyset er et gjevnt, kunstig ett. Indirekte blitz og paraplyblitz er brukt, noe som gjøre at det ikke blir noe særlig til kontraster i bildet. Bildet er ikke redigert. Kmposisjonen er enkel, med en person i et interessepunkt og speilet i midten. Dette gjør at bildet er lett å se på. Jeg har lært at fotostudio er kjempekjekt!
Dette bildet tok jeg for å vise at ikke alt vann er blått. Her er vannet så fullt av leire og annet gørr jeg ikke vet hva er at vannet er blitt helt rustrødt. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/13, blenderåpning f/5,6 og ISO på 200. Komposisjonen er ikke den aller beste, men vannet er i fokus. Bildet er ikke redigert og tilhører kategorien VANN. Kanskje bittelitt ROMSKAPENDE VIKREMIDDEL ogsåå, med tanke på at det er skarpere i forgrunnen enn i bakgrunnen, det er litt skrålinjer, samt at det er en del overlapping. Jeg lærte at denne typen vann er ikke den typen som lukter best.

Dette er favorittbildet mitt denne gnagen. Det hører til kategoriene VANN og ROMSKAPENDE VIRKEMIDDEL. Her fant jeg ut at jeg ville ta med disse gamle beholderene til det gamle murhuset bak skolen for å fotografere dem der. Dette hadde jeg planlagt med tanke på lys og eventuelt regn. Her er det skrålinjer, diagonaler, lys-nørk kontrast, dybdeskarphet og overlapping. Alt er med på å skape dybde i bildet. Lyset kommer indirekte gjennom plasten i taket, samt mer direkte fra sprekken i døra bak dem, noe som skaper en noe trollsk følelse. Gjenskinnet på bakken er med å skaper liv i bildet. Bildet er tatt med et Canonkamera utlånt fra skolen. Lukkertiden er 1/10, blenderåpning f/9,0 og ISO på 3200. Jeg lysnet bildet litt, samt gjorde fargee litt varmere. Her er originalbildet. Her lærte jeg at noen ganger er det lurt å planlegge bildet før du starter knipsingen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar